”Dacă n-ar fi proștii, deștepții ar muri de foame…”

Dacă n-ar fi proștii, deștepții ar muri de foame. NU am zis-o eu,  este un citat din defectele unui individ.
Dacă vrei să faci negoț sau să închei un mic parteneriat cu oricine, verifică-i profilul de facebook. Niciunde omul nu e mai sincer și autentic decât acolo unde crede că nu-l deconspiră nimeni: pe feisbuc în proiecțiile sale.  În afaceri, nimeni nu face excepție, sau cel puțin nu ar trebui. Oamenii se simt atât de liberi pe facebook, încât derapează, le scapă din vedere o mulțime detalii și aspecte care grăiesc despre cine sunt ei dincolo de ce vor să pară.

Un caz recent m-a pălit, când căutam o formă gratuită de promovare pentru un mic eveniment online, un concurs de fotografie organizat de o pagină a comunității Piața Operei din Timișoara. Dornică să susțin demersul de a organiza ceva benefic, am introdus anunțul gratuit pe pagina timișoreni.ro , acolo unde de obicei știam că toate anunțurile sunt gratuite, excepție dacă vrei să plătești pentru afișare primordială.
Zis și făcut. Bag de vreo 4 ori anunțul, și văd că nu iese. Așa că, ce face tot omul când nu-i iese ceva? Pune mâna pe… telefon – EMAIL. Îi scriu domnului un email și îl rog să verifice ce e în neregulă cu mesajul meu , de nu apare? Un mesaj simplu, care organiza începerea unui concurs foto pe pagina comunității, premiile puse în joc, și o fotografie modestă, care anunța datele exacte.
În sfîrșit, mi se răspunde la email foarte direct:  Nu am validat postarea.
Din cate am vazut este un concurs sustinut de Zile si Nopti.
În clipa aceea, si vedeam toate afisele de evenimente puse în ultimii ani pe platforma timisoreni.ro , si o multime din ele aveau sigla și parteneriatul brandului Zile si Nopti. Așa că nu îmi era clar: omul chiar avea o frustrare?
Am mers mai departe, și am îndrăznit să ”sper” . E absurd să lucrezi în domeniu și să nu conștientizezi ceea ce tocmai ai făcut.
Zile si Nopti e concurența dvs? Nu văd să fie vreo legătură. O mulțime de alte concursuri si evenimente postate pe pagina dvs. au avut ca partener pe Zile si nopti si alte branduri.
E ceva personal sa inteleg? Sper că nu, nu ar fi profesional…
Primesc în câteva secunde, un alt răspuns.
 

-Dacă punem așa problema, care este bugetul de promovare?
Mă gândesc că până la urmă, omul s-a răzgândit. A admis că Zile și Nopți e o concurență, sau că acel concurs de fotografie i-ar pune în primejdie cariera de fotograf (domnul e și fotograf, de aceea zic… am aflat între timp), ceea ce ar fi absurd, dar orice e posibil în lumea asta deosebit de ofensabilă în care trăim.  A admis asta, așa că și-o fi zis: bun, dacă tot sunt frustrat că apare macheta asta aici, hai să -i cer bani. Și a făcut-o. Și nu oricum, ci întrebând ca un vânzător persuasiv lipsit de scrupule, care este bugetul de promovare? Oricine a cochetat cu domeniul, știe foarte bine că asemenea întrebări sunt menite să fie mai mult capcane. Bugetul de promovare nu se spune niciodată, riști astfel să cazi în plasa vânzătorilor care se leagă de maximele admise de tine, să-ți vândă un produs, de exemplu, de 3 ori mai ieftin.  Și fix asta încerca mademoiselul să facă!
Așa că mă mai gândesc, și știind că n-am absolut nimic de pierdut, îi răspund:
-Nu, nu PUNEM problema,  evident aveți o frustrare personală legată de o posibilă concurență. Dacă erați într-adevăr un jucător adevărat în breaslă și domeniu, nu ați fi avut nicio problemă. De ani de zile rulați machete grafice cu sigla Zile și Nopți și alte zeci de sigle publicitare, și acum !? 
Sigur, m-am dus prea departe. S-ar zice. Ora 22:01, căldură mare. Omul n-are timp de ”profunzimi” profesionale, deși sunt fapte concrete, pragmatice, analizabile. Așa că îmi spune să-l sun, să-mi audă zâmbetul. Să fi ricoșat, din pură stupiditate!?
Mă plictisisem de discuție și de ceea ce putea să urmeze în dialogul aproape penibil  pe care l-am avut aproape singură, încercând să mă înțeleg cu acel ”domn”  care posedă o platformă de publicitate. Dar până la urmă, înțeleg că ăștia guvernează. Lumea, statul, politica…. Și ca să îmi fie clar totul, și mai ales bănuiala,
intru pe profilul său de facebook, să îmi confirm încă o dată, din varii păcate, că am dreptate. Că m-am trezit, la aproape ora 22.30 seara, în prima zi a săptămânii, să-mi încarc finalul de zi cu frustrarea întâlnirii cu un om lipsit de vocație. Cu flerul neo-muncitoresc al haimanalelor care guvernează mari branduri, care vorbesc de negocieri dar ei înșiși nu cunosc sensul de negociere, care ajung sus din complexe de inferioritate, determinați de stresori psihologici și o mulțime de cărămizi șubrede puse cap la cap pe schela dezastruoasă și fără fundament a personalității lor…
Și pe facebook la el citesc cover-ul uriaș, pe fond verde, care scria așa, și parcă încununa fotografia lui de om pleznit de soartă, care nu spunea nimic, și în același timp pretindea TOT:

”Dacă nu ar fi proștii, deștepții ar muri de foame” (Camil Petrescu)

Practic eu am fost proasta, și el deșteptul. Așa că l-am rugat, pentru ultima dată, să-mi facă un preț personalizat: vreau să știu cu cât își vinde onoarea invocată mai sus, dacă tot s-a simțit zgâlțâiat la intersecția cu un brand!?
Cu cât îți cumpăr zâmbetul!?
Iată o importantă lecție de marketing. Și psihologie umană. Că până la urmă, despre asta e vorba.  Dacă vrei să faci negoț sau să închei un parteneriat simbolic cu oricine, privește-i mai întâi profilul de facebook. Niciunde un om nu e mai sincer despre nucleul său, despre personalitatea sa adevărată decât pe rețea- singurul mediu în care oamenii sunt ei înșiși, fără perdea. Ei se regăsesc aspru și dramatic în fiecare citat și fotografie pe care o etalează. Omul acesta  nu făcea excepție. Nu e un risc să-i vezi pe fiecare. Dacă nu te descurci, consultă un specialist. Roagă pe cineva să-ți spună, să-ți arate, care din partenerii tăi de afaceri au niște slăbiciuni care nu te avantajează, și care nu.
   Dar revenind, am să-i fac puțină reclamă, gratuită, în calitatea comportamentală de ”proastă”, pentru că am înțeles că fără proști, deștepți ca el ar muri de foame: platforma timișoreni.ro este utilă, este prima alegere dacă vrei să pui un eveniment gratuit acolo.
Însă după episodul acesta, va trebui probabil să scoateți toate tag-urile și brandurile cu care domnul patron ar avea ceva împotrivă, sau mai rău, ar putea să vă mulgă de bani, pe simplul motiv că…. aaa.. uite că la asta nu m-am gândit: a crezut că fiind vorba de Zile și Nopți, curge bănetul pe promovare. 😀
Vrei nu vrei, tot la citatul minunat al lui Camil Petrescu ajungi:
Dacă n-ar fi proștii, deștepții din marketing ar muri de foame.
Uite, asta nu-mi place mie la Timișoara.
Pace!
_________________________
anunt si aici că o pagină locală organizează pentru timișoreni un concurs foto dedicat amatorilor: Mai multe detalii găsiți aici: https://www.facebook.com/piatavictorieiTM

Publicat de

io`HA

o țărancă, vorba aia...