O caseriță din Auchan intervine în scandalul caselor self scan: e o meserie frumoasă, suntem alături de oameni

O caseriță de la Auchan intervine în scandalul caselor de self-scan, dezmințind defăimările cu privire la meseria de casier, lansate în online.

Este o meserie frumoasă, și chiar dacă nu ne bucurăm de relaxare și mișcare zilnic, tot este mai bine. Asta știm să facem și pentru asta muncim și suntem plătiți.

O caseriță a hipermarket Auchan a fost intervievată de către câțiva bloggeri pentru a putea avea o părere direct de la oamenii care lucrează în domeniu. Doamna Viorica a fost înainte lucrător casier vreme de mai mulți ani în cadrul magazinului, iar de ceva timp a fost disponibilizată la caseria self, unde clienții își scanează singuri produsele.

Meseria de casier nu este una groznică, afirmă ea. Întâlnim zilnic tot felul de oameni, politicoși și nepoliticoși însă din experiența mea, am învățat că oricât de proastă ți-ar fi ziua ție ca și casier, un zâmbet gratuit și o vorbă bună nu te strică niciodată iar clienții care sunt nepoliticoși nu ne afectează deoarece noi suntem bine cu noi, eu cel puțin sunt.

Deși se stă foarte multe ore în aceeași poziție, eu ca și angajată am luat mereu pauze scurte și niciodată n-am stat pe scaun doar într-un singur loc, fiind atentă la muncă, la oameni. Timpul trece frumos când ești amabil iar clienții sunt la fel de amabili, uneori mai sunt zile în care câte un client ne face ziua mai bună, printr-un banal mulțumesc sau sărumâna, alții ne fac să zâmbim prin ceea ce cumpără dar niciodată nu ne plângem. Noi atâta am învățat, atâta muncim, și mie cel puțin îmi place. Nu știu colegii sau cei care au susținut că lucrurile sunt groaznice, ar trebui să își pună problema în dezvoltarea lor personală: dacă sunt mai bun decât postul acesta, ce caut aici?

Sigur că majoritatea reacțiilor negative au venit din partea colegilor din Kaufland, însă chiar doriți să ne faceți să credem că  Kaufland este un mediu potrivit și prietenos de lucru, ținând cont de lucruri pe care noi, angajații și colegii le știm și le mai vorbim între noi? E groaznic și ca și client în kaufland, uitați-vă în primul rând la ambientul lor, până și ceea ce se pune în boxe zilnic, transmite mesajul de ”nu intrați aici, e cam inuman”.

Colegii care afirmă că se pierd la numărat bani sau că e stres mare, să se mai gândească bine dacă în fișa postului sau la orice loc de muncă scrie că trebuie să fii slab, sau iresponsabil. Da, e responsabilitate mare la caserie, dar de asemenea, e responsabilitate mare la orice loc de muncă, nu doar prin fișa postului ci și prin respectul și politețea pe care le ai în relație cu oamenii. Deși acestea nu ni se impun, eu ca persoană prefer să las loc de bună ziua și o mulțime de clienți au lăsat loc de bună ziua iar mulți întorcându-se, au văzut în banalul casier pe cineva care uneori îi ajută să-și pună ordine în cumpărături sau să le spună ceva despre anumite produse. Să nu uităm că înainte de a fi robotizați cu forța de industrii care nu lucrează pentru oameni ci pentru afaceri și consum (ca puii crescuți repede artificial), suntem oameni și nu funcționăm izolați, verificați, urmăriți, supravegheați, indiferent de către cine. Noi la self după o zi în picioare în care suntem chemați doar când un client se enervează, jignindu-ne că stăm degeaba de multe ori, ne întrebăm dacă merită. Și zilnic mă întreb: merită să fiu caserița fără de meserie a cărei abilități în lucrul cu oamenii nu se mai doresc valorizate? Pentru că nu am voie în primul rând, pentru că acest job presupune ca eu să stau ca milițianul si să fiu atentă sau să apăs niște butoane ca într-o fabrică și să tolerez persoane care nu sunt de acord nici ele cu acest model. Le-am spus și colegilor, același lucru îl resimt și ei.

Deși am fost mutată la casele self scan, nu e nicio frumusețe în a sta să păzești oamenii, să îi tratăm pe cei mulți ca pe niște infractori, urmărindu-le cumpărăturile și analizând dacă și cum și cât și-au pus în coș. De la casieri zâmbitori care erau, unii colegi s-au transformat în milițieni ai consumerismului, fără să fie aplaudați sau măcar să fie aceasta vocația lor. Cei mai mulți vin cu silă la serviciu și în fiecare lună avem demisii din aceste cauze, chiar dacă posturile sunt stabile la prima vedere. Nu suntem lăsați să ajutăm clienții să scaneze produsele, având o limită. Dacă cineva îmi cere să îi scanez eu produsele, nu am voie să fac, deși tot ajutor se numește. Nu este ușor să faci acest lucru neavând deprinderi iar cei mai mulți se simt urmăriți sau inconfortabil făcând acest lucru. Ne lipsește tuturor experiența la cumpărături.

Nu simt că am scăpat de stresul de casier, ci simt că mi s-a furat prilejul de a face o meserie plăcută, cu bune și cu rele, prin care aduceam plus valoare clienților, fără ca acest lucru să-mi fie impus de către companie. Aceștia, după nivelul de educație și de umanitatea din ei, pot să fie la fel de politicoși sau nu, însă tuturor ne sunt furate drepturile.

Aveți un mesaj pentru clienții care se simt mai bine la self scan?

Desigur, mi-ar plăcea să știe că deși acum pare ceva deosebit, în scurt timp se vor plictisi și tot la caserițe vor dori să meargă, având fie multe cumpărături, fie pur și simplu obosiți fiind după o zi obositoare la serviciu. Pentru noi e treaba noastră și nu avem nimic cu ei dar noi , caserițele cool din Auchan, o să fim la fel de politicoase cu ei.

Credeți că s-au pierdut locuri de muncă sau se vor pierde?

Se vor pierde locuri de muncă dar se vor recâștiga, oamenii o să-și dea seama că din toată afacerea asta pierdem toți. Clienții, cei mai mulți, umilți și obligați să scaneze produsele, așteptând unii după alții, mai ales că nu toți se descurcă, iar noi, ca niște milițieni, vom fi atenți ca aceste lucruri să se întâmple în condiții de maximă securitate. Se vor pierde locuri de muncă dar mai mult se vor pierde angajați si respectul acestora față de manageri și companii, în cazul în care nu se vor respecta obișnuitele deprinderi care ne fac viața mai frumoasă și ușoară tuturor.

Social share & recomandare